Forum: Autorisert | ||
Forrige uke ble Arbeiderpartiets informasjonssjef Pia Gulbrandsen tildelt den prestisjefulle Farmandprisen årets webredaktør.
Juryen sier: Gulbrandsen var sentral i utviklingen av nytt nettsted for Arbeiderpartiet og gjennomførte en rekke tiltak – blant annet i sosiale medier – som gjorde at partiet hadde den beste digitale valgkampen under fjorårets stortingsvalg og også stakk av med prisen for Beste partinettsted i fjorårets Farmandkonkurranse. Med utgangspunkt i denne innsatsen har Gulbrandsen senere rykket opp som ny informasjonssjef i Arbeiderpartiet.
Vi er selvfølgelig veldig stolte og glade over at Pia vinner pris, men er ikke overrasket :) Noen av egenskapene som ble nevnt som avgjørende i forkant av prisutdelingen kjenner vi igjen hos Pia – blant annet det å skape spesiell entusiasme for webside, bidra til å fremme nettstedets status internt og eksternt og ikke minst at hun har organisert arbeidet med nettstedet godt.
Hva Pia sier om å få denne prisen? Det kan du lese på våre hjemmesider.
Hurra for pris (bedre seint enn aldri)!
Det siste året har det skjedd en enorm utvikling av holdningen til digitale medier i Arbeiderpartiets stortingsgruppe.
For snart ett år siden hadde jeg min første arbeidsdag på Stortinget. Siden jeg hadde ni praktikantuker foran meg, var det ennå litt uvisst hva dagene mine skulle fylles med. Jeg ville lære alt – og gjerne på en gang. Allikevel var det ingen tvil om at mine hovedinteresser innenfor informasjonsfaget var hvordan man kunne bruke de nye mediene til å kommunisere med velgerne. Og det fikk jeg lov til å jobbe mer og mer med – spesielt sammen med flere fra partikontoret. Jeg må ha gjort noe riktig, for da praksisukene var over fikk jeg lov til å fortsette :) Siden har jeg fått lov til å følge utviklingen på nært hold.
Å jobbe med digitale medier er utrolig spennende, og det skjer hele tida nye ting. Å jobbe med digitale medier i ei stortingsgruppe som Arbeiderpartiets er om mulig enda mer spennende. Dette gjelder hver eneste dag, men kanskje spesielt i et valgår som det vi har lagt bak oss. Det var kamp om plassen i offentligheten, og gjennom ulike sosiale medier fikk enda flere av våre politikere muligheten til å vise fram hvem de er og hva de står for. Et uredigert budskap rett til velgerne kan være uvurderlig i mange tilfeller.
Som Pia nevner i et tidligere innlegg – vi var gode i valgkampen og fikk mye ros. Men hva nå? Vi har 64 representanter, med helt ulike personligheter. Over 20 av dem er helt nye på Stortinget, mens de aller fleste av de ”gamle” har fått nye fagområder å jobbe med. Vår utfordring har vært å finne hver enkelt av representantenes sterke sider når det gjelder sosiale medier, og utnytte dem. Noen har et godt muntlig språk og elsker videoformatet. Andre kunne virkelig ikke tenke seg å vise ansiktet sitt mer enn nødvendig på video, men spyr ut gode twitter-meldinger støtt og stadig. For meg som digital rådgiver er det aller beste at så mange har hatt lyst til å prøve nye ting.
For Arbeiderpartiet er det viktig å komme i dialog med så mange som mulig, og har derfor satset sterkt på mittArbeiderparti gjennom hele året. Vi har åpnet både en internasjonal portal og en klimaportal i løpet av de siste ukene. En åpen diskusjon er med på å synliggjøre vår politikk og våre politiske prosesser. Flere debattsoner kommer innen kort tid, og vi lover å ta godt vare på alle innspillene som kommer!
Internett og sosiale medier fikk mye oppmerksomhet under årets stortingsvalg, og for Arbeiderpartiet vil 2009 bli stående som året da denne formen for å drive kampanje fikk sitt gjennombrudd. Både for å nå velgerne direkte, men også for å organisere aktiviteter.